موتور سیکلت در برابر خودرو، وسیله نقلیه‌ای کم‌مصرف و کم‌هزینه به شمار می‌رود اما امکان دارد برخی از اختلالات و خرابی‌های آن، شما را به دردسر بیندازد! یکی از این اختلالات، خرابی کمک فنر موتور سیکلت است که در این مطلب از مجله علمی-آموزشی کبیر موتور، به بررسی آن خواهیم پرداخت. با خواندن این مطلب، شما متوجه علت خرابی کمک فنر موتور سیکلت و علائم آن خواهید شد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

وظیفه کمک فنر در موتور سیکلت

سیستم تعلیق یا کمک فنر در موتورسیکلت‌ها، وظیفه جذب ضربه یا فشارهایی را دارد که هنگام موتورسواری به دستگاه وارد می‌شوند. برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید که موتورسیکلت شما کمک فنر یا سیستم تعلیق نداشته باشد؛ آ‌ن وقت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟!

با توجه به شرح وظیفه کمک فنر، پاسخ واضح است؛ هنگامی که از روی یک دست‌انداز یا چاله عبور کنید، بدنه موتور سیکلت به‌طور مستقیم ضربه را متحمل شده و به قطعات یا حتی راکب آن آسیب وارد خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت که سیستم تعلیق یا کمک فنرها، نقش بسیار موثری در حفظ سلامت راکب و موتور سیکلت برعهده دارند. (درمورد سیستم تعلیق موتورسیکلت در این مقاله بخوانید.) اکنون با علم به اهمیت این قطعه در موتور، به سراغ بررسی دلایل خرابی کمک فنر موتور سیکلت خواهیم رفت.

علت خرابی کمک فنر موتور سیکلت

خرابی کمک فنر موتور سیکلت

خرابی کمک فنر موتورسیکلت می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که در ادامه مهمترین موارد را مرور می‌کنیم:

  • ورود آب به سیستم تعلیق یا کمک فنر، باعث ایجاد خوردگی یا زنگ‌زدگی شده و به مرور زمان، عملکرد کمک فنر موتورسیکلت را دچار اختلال می‌کند.
  • گذر از چاله‌های عمیق یا برخورد به دست‌اندازهای مرتفع، یکی از عمده علت‌های خرابی کمک فنر موتور سیکلت است.
  • حمل بار سنگین یا سوارشدن تعداد نفرات بیش‌ازحد مجاز هم، می‌تواند باعث پایین آمدن کمک فنر و ضربه به آن شود.
  • یکی دیگر از علت‌های خرابی کمک فنر موتور سیکلت، فرسوده بودن یا عمر زیاد موتور سیکلت است. موتورهایی که به‌صورت طولانی‌مدت استفاده شده‌اند، معمولا سیستم تعلیق فرسوده و ازکارافتاده‌ای دارند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید موتور سیکلت کارکرده، به این موضوع توجه لازم را داشته باشید!

علل خرابی کمک فنر موتور سیکلت که بررسی کردیم، از عمده دلایل شناخته شده‌اند. اما ممکن است اتفاقات دیگری از جمله تاثیر قطعه‌ای بر قطعه دیگر، منجر به خرابی کمک فنر موتور سیکلت شود؛ بنابراین اگر موتورسیکلت شما با این مشکل مواجه شده و در موارد بالا علت مناسب را یافت نکردید، بهتر است آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید.

بیشتر بخوانید: انواع فرمان موتور

علائم خرابی کمک فنرها در موتور سیکلت

علائم خرابی کمک فنر موتورسیکلت

پس از بررسی عمده دلایل خرابی کمک فنر موتورسیکلت، به سراغ بررسی علائمی خواهیم رفت که با مشاهده آن‌ها بهتر است به فکر تعمیر یا حداقل پیشگیری از گسترش خرابی در کمک فنر موتور سیکلت خود بیفتید. این علائم عبارتند از؛

  • نشت روغن کمک فنر، یکی از شایع‌ترین علائم خرابی کمک فنر موتور سیکلت محسوب می‌شود.
  • عدم تعادل هنگام عبور از سربالایی یا سرپایینی، نشان از خرابی کمک فنر موتورسیکلت شما دارد. خرابی این قطعه بر روی عملکرد تایر موتور تاثیر گذاشته و هنگام عبور از پستی و بلندی، تعادل شما را برهم می‌زند.
  • شنیده‌شدن صدای غیرعادی از سمت کمک فنرها نیز، یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه محسوب می‌شود. هنگامی که صداهایی نظیر «جیر جیر یا تق تق» از سمت کمک فنر به گوش می‌رسد، بهتر است پیش از آن‌که صدا بیشتر شود، آن را تعمیر کنید.

راه‌های پیشگیری از خرابی کمک فنر موتور سیکلت

پس از بررسی کاربرد کمک فنر، علت و علائم خرابی آن، به سراغ بررسی روش‌های پیشگیری از خراب شدن کمک فنر موتورسیکلت می‌رویم.

  • برای سلامت خود و دیگران و همچنین موتورسیکلت خود، از انجام حرکات غیرمعمول مانند تک‌چرخ زدن و غیره بپرهیزید.
  • اگر کاربری موتورسیکلت، درون‌شهری است، از آن برای آفرود یا عبور از شن‌زار و غیره استفاده نکنید.
  • سواری با سرعت معمول، ضامن سلامت راکب و موتورسیکلت است؛ اگر با سرعت متوسط برانید، هنگام مواجهه با دست‌انداز یا چاله، می‌توانید سرعت خود را کنترل کرده و از ضربه‌زدن به کمک فنرها جلوگیری کنید.
  • سرویس دوره‌ای و نظارت بر عملکرد قطعات، یکی از راه‌های افزایش طول عمر موتور سیکلت است. پیشنهاد می‌کنیم برحسب کارکرد و کیلومتر، دوره‌های مشخصی را برای سرویس و نظارت بر نحوه عملکرد قطعات موتورسیکلت خود اختصاص دهید.

در پایان؛ خرابی کمک فنر موتور سیکلت را جدی بگیرید!

کمک فنر یکی از اجزای مهم در هر موتور سیکلت محسوب می‌شود که خرابی آن می‌تواند صدمات جدی به عملکرد کلی موتور سیکلت وارد کرده و حتی جان راکب را در معرض خطر قرار دهد؛ به همین دلیل آگاهی از علائم خرابی کمک فنر موتور سیکلت و نحوه تعمیر آن، موضوع مهمی به شمار می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم با رعایت اصول رانندگی صحیح و سرویس دوره‌ای منظم، از ایجاد خرابی در کمک فنر موتورسیکلت، جلوگیری نمایید.