تفاوتی نمی‌کند که به موتور‌سواری علاقه دارید یا از سر اجبار این وسیله نقلیه را انتخاب کرده‌اید، احتمالاً حداقل یک‌بار با پدیده‌ خفه ‌کردن موتور سیکلت مواجه شده‌اید اما ممکن است که از دلایل به وجود آمدن این حالت یا راهکار‌های رفع خفگی موتور سیکلت اطلاعی نداشته باشید.

در این مطلب از مجله کبیر موتور، رایج‌ترین دلایل خفه‌ شدن موتور سیکلت، بهترین راهکار‌ها برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل و رفع آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

دلایل خفه کردن موتور سیکلت

موتور سیکلت به دلایل متفاوتی ممکن است دچار خفگی شود اما در بعضی موارد ریپ ‌زدن موتور با خفه‌شدن آن اشتباه گرفته‌ می‌شود. در خفگی موتور سیکلت شاهد علائمی چون کاهش شتاب، دود سیاه و دور موتور پایین هستیم اما در ریپ‌زدن، معمولاً صدای غیرعادی از موتور به گوش می‌رسد، لرزش در موتور احساس می‌شود یا موتور رو به خاموشی می‌رود.

حالا که با علائم خفه کردن موتور سیکلت و تفاوت آن با ریپ‌زدن آشنا شدیم، به سراغ بررسی دلایل خفگی موتور خواهیم رفت.

1. خرابی شمع، علت خفه کردن موتور سیکلت

یکی از رایج‌ترین علل خفگی موتور سیکلت، خرابی شمع است. شمع موتور‌سیکلت، وظیفه‌ احتراق در سیلندر را از طریق ایجاد‌کردن جرقه در مخلوط سوخت و هوا برعهده دارد و همین امر، باعث حرکت موتور سیکلت می‌شود. اما ممکن است به دلایلی این سیستم دچار اختلال شده و باعث ایجاد خفگی در موتورسیکلت شما شود. این دلایل عبارت‌اند از:

  • رسوبات و آلودگی‌ روی شمع
  • استفاده کردن از شمع خراب و دست‌دوم
  • خوردگی نوک شمع
  • خیس‌شدن شمع به دلیل بیش‌از‌حد استارت زدن
  • استفاده از شمع ضعیف نسبت به نوع موتور‌سیکلت
خرابی شمع موتور، یکی از عمده دلایل خفه کردن موتور سیکلت است

در این موارد با تمیز کردن شمع و از بین بردن آلودگی‌ها و رسوبات از روی آن یا تعویض شمع موتور با نمونه‌ سالم و جلوگیری از استارت زدن بیش‌از‌حد، می‌توانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر اختلال مربوط به سیستم احتراق شمع باشد، بهتر است به یک متخصص رجوع کنید.

2. کثیف بودن فیلتر بنزین، رایج‌ترین علت خفگی موتور

فیلتر بنزین مانند تمامی فیلتر‌ها وظیفه‌ جداسازی را برعهده دارد. این فیلتر با جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به کاربراتور و تصفیه‌کردن بنزین، منجر به عملکرد سالم موتور می‌شود. حال اگر این فیلتر به دلایلی مانند وارد ‌شدن آلودگی به داخل خود فیلتر، استفاده از سوخت بی‌کیفیت یا خرابی در سیستم سوخت‌رسانی نتواند به‌درستی عمل کند، موتور دچار خفگی می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است هر چند وقت یک‌بار، فیلتر بنزین را چک کرده و آن را در زمان مناسب تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: «بنزین سوپر برای موتور سیکلت بهتر است یا معمولی؟»

3. نیم‌سوز شدن رله موتور، از دیگر دلایل خفه کردن موتورسیکلت

اگر شمع موتور را چک کردید و از سلامتش مطمئن شدید اما میزان جرقه کاهش یافته ‌بود، پس احتمالاً مشکل موتور سیکلت شما از رِله است. رله موتور قسمتی است که‌ وظیفه‌ تقویت جریان برق ورودی به شمع موتور را دارد و اگر به هر دلیلی نیم‌سوز شود، منجر به ایجاد اختلال در رسانایی درست برق به شمع، کاهش میزان جرقه و درنتیجه خفه‌شدن موتور خواهد شد.

برخی از دلایل نیم‌سوز شدن رله عبارت‌اند از:

  • استفاده از رله نامناسب برای نوع موتورسیکلت
  • نصب تجهیزات الکترونیکی نامتناسب
  • وجود ایراد در باتری
  • اندازه‌ نامناسب سیم‌های برق

4. خراب بودن اگزوز

خارج شدن دود زیاد از اگزوز، احساس کردن بوی بد از سمت آن یا افزایش صدای موتور (بیشتر از حالت عادی)، احتمالاً خبر از خرابی اگزوز موتور سیکلت شما می‌دهد. به بیان ساده‌تر، اگزوز وظیفه‌ هدایت گازهای حاصل از احتراق شمع به بیرون را برعهده دارد؛ بنابراین اگر قابلیت هدایت گازهای احتراقی و جریان هوا را از دست بدهد‌، توان موتور کاهش یافته و مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع منجر به خفه‌شدن موتورسیکلت شما می‌شود.

خرابی اگزوز، یکی از دلایل خفه کردن موتور سیکلت به شمار می‌رود.

5. غلظت روغن موتور را چک کنید

به‌ظاهر، روغن موتور در خفه‌کردن آن، کمترین تأثیر را دارد اما در واقعیت اگر روغن مناسب موتور سیکلت خود را انتخاب نکنید یا میزان کافی از روغن درون موتور سیکلت نباشد، تمام اجزا موتور دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. پس اگر خفه‌کردن موتور سیکلت شما به علت غلظت روغن باشد، این هشداری مناسب است تا قبل از آسیب‌دیدگی جدی اجزا اصلی، مانند گیربکس، یاتاقان، کاربراتور، سیلندر و غیره، این مشکل را برطرف کنید.

غلظت روغن موتور بر اساس نوع موتورسیکلت متفاوت است و باید با توجه به نوع موتور خود مناسب‌ترین روغن را انتخاب کنید. روغن علاوه بر نرم کردن حرکت اجزا اصلی، وظیفه‌ پر‌کردن فضای خالی بین قطعات انجین موتور‌سیکلت را برعهده دارد. انتخاب روغن مناسب به عملکرد صحیح قطعات و جلوگیری از ایجاد صدای زیاد در موتور سیکلت شما کمک می‌کند.

خفه کردن موتور سیکلت انژکتوری

البته که موتور‌های کاربراتوری بیشتر دچار خفگی می‌شوند اما در موتور‌های انژکتوری نیز عوامل مختلفی مانند اختلال در سنسور‌ها، گرفتگی انژکتور‌ها، خرابی پمپ بنزین و مشکل در ECU یا همان نرم‌افزار موتور، می‌تواند باعث ایجاد خفگی در موتور شود. با تنظیم صحیح انژکتور‌ها و تمیز کردن مداوم آن‌ها، استفاده از سوخت باکیفیت و عیب‌یابی نرم‌افزار موتور، می‌توانید از خفه شدن آن جلوگیری کنید.

جمع‌بندی؛ خفه کردن موتورسیکلت را جدی بگیرید

در بسیاری موارد خفه کردن موتورسیکلت می‌تواند یک هشدار مفید برای جلوگیری از آسیب جدی به موتور باشد. معمولاً با اقدامات ساده نظیر تمیز کردن فیلتر‌ بنزین، شمع و کاربراتور یا انژکتور، خریداری و نصب لوازم سالم و متناسب با مدل موتورسیکلت خود، می‌توانید مشکل را حل و عمر مفید موتور سیکلت خود را افزایش دهید. امیدواریم مطالعه‌ این مطلب برای شما مفید واقع شود.