اگر در رفت و آمد روزانه خود به برخی از موتورسواران دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که حالت نشستن آن‌ها یک تفاوتی با گذشته پیدا کرده است. پیش از این، جای قرارگیری پای موتور سوارها به این شکل بود که یک پا سمت چپ و یک پا در سمت راست قرار می‌گرفت اما حالا هر دو پای راکب روی یک سطح قرار می‌گیرند.

به موتورهایی که راننده می‌تواند هر دو پای خود را روی یک سطح مشخص قرار دهد، اصطلاحا موتور اسکوتری گفته می‌‍شود؛ اگر قصد خرید موتور اسکوتری دارید و نیاز دارید تا نسبت به تفاوت موتور سیکلت و موتور اسکوتری آگاه شوید، مطالعه این مطلب از مجله آموزشی کبیر موتور را از دست ندهید.

تفاوت بین موتور سیکلت و موتور اسکوتری

از نخستین موتورسیکلت‌ها تا موتورهای امروزی، راکب برای کنترل موتور، نیاز به قرار دادن پای خود روی رکاب‌های سمت چپ و راست موتور داشته است؛ اما پس از اتمام جنگ جهانی دوم، کمپانی پیاجیو، تغییری اساسی در اصول نشستن روی موتور ایجاد کرد؛ تولید و عرضه موتورهای وسپا به بازار، انقلابی را در بازار موتورسیکلت به وجود آورد.

موتورهای وسپا، در ابتدا فقط با خیابان‌های جنگ‌زده ایتالیا خود را وفق دادند و سپس با سرعتی بیشتر از آلمان‌نازی (که ناکام و شکست خورده به تاریخ پیوست) بازار موتور اروپا را فراگرفتند. این موتورها جمع‌وجور بودند، سرعت زیادی نداشتند و موتور سواری با آن‌ها آسان‌تر بود.

در واقع موتورهای اسکوتری، عملکرد بسیار موثر و جذابی ارائه دادند که تا امروز توانسته‌اند در صنعت موتورسیکلت، ثبات خود را حفظ کنند تا حتی نمونه برقی آن‌‎ها نیز تولید شود. امروزه تولید موتور اسکوترهای برقی رونق بسیاری گرفته است.

تفاوت موتور سیکلت و موتور اسکوتر

اما به غیر از نحوه قرارگیری پای راکب، تفاوت موتور اسکوتری با موتورسیکلت در چه مواردی است؟

  • نحوه کنترل: موتور اسکوتری‌ها وزن کمتر و ابعاد کوچک‌تری نسبت به موتورسیکلت دارند.
  • سرعت: موتوراسکوتری‌ها سرعت مناسب استفاده درون شهری دارند اما نسبت به موتورسیکلت کندتر هستند.
  • ابعاد: موتور اسکوتری‌ها ابعاد جمع‌وجورتری نسبت به موتورسیکلت‌ها دارند و همین به اصطلاح نقلی بودن یکی از معیارهای بسیاری از افراد برای خرید موتور سیکلت است.
  • ظرفیت سوخت: سبک اسکوتری نسبت به موتورسیکلت، از ظرفیت سوخت کمتری برخوردار است.
  • قیمت: در کلاس موتورهای شهری (استریت)، معمولا موتور اسکوتری‌ها قیمت بالاتری دارند.

مزایای موتور اسکوتری نسبت به موتور سیکلت

  • طراحی ظاهری موتورهای اسکوتری نسبت به موتورسیکلت‌ها جوان‌پسندتر و جذاب‌تر است.
  • تجربه سواری راحت و متفاوت موتور اسکوتری، بسیاری از افراد را به سمت خرید این موتورها سوق می‌دهد.
  • نشیمن متفاوت موتور اسکوتری‌ها باعث می‌شوند تا راکب احساس راحتی بیشتری داشته باشد. همچنین معمولا زیر نشیمن این موتور اسکوترها، مخزن بزرگی برای قرار دادن وسایل و غیره وجود دارد.
  • محدودیت حرکتی این موتورسیکلت‌ها، امکان اجرای حرکات نمایشی و غیرمعمول مانند تک‌چرخ را به راکب نمی‌دهد و در عوض باعث موتورسواری ایمن و اصولی می‌شود.

معایب موتور اسکوتری نسبت به موتورسیکلت

  • قطعات موتورهای اسکوتری نسبت به موتور سیکلت‌ها کمیاب‌تر و گران‌ترند.
  • پیدا کردن متخصص تعمیرات موتورسیکلت‌ها معمولا آسان‌تر از موتور اسکوتری‌ها است.
  • موتور اسکوتری شتاب کمتری نسبت به موتورسیکلت دارد و همین موضوع باعث شده تا خیلی مناسب کار کردن نباشند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از شاخصه‌های یک موتور خوب برای کار کردن، مطلب «بهترین موتور سیکلت برای پیک موتوری» را مطالعه کنید.

نمونه‌های مطرح موتور اسکوتری

گروه صنعتی کبیر موتور، یکی از مراجع اصلی در تولید و واردات موتورهای اسکوتری در کلاس شهری است. کبیرموتور به عنوان نماینده اصلی وسپا و آپریلیا در ایران، انواع موتورسیکلت‌های این برندها را در دسترس مشتریان گرامی قرار داده است.

موتور اسکوترهای کبیرموتور

وسپا VXL 150  و SXL 150

کمپانی وسپا، یکی از پرطرفدارترین برندهای تولیدکننده موتور اسکوتر در دنیا به شمار می‌رود؛ این شرکت که بعد از جنگ جهانی دوم فعالیت خود را در زمینه تولید موتورهای شهری آغاز کرد، در حال حاضر باکیفیت‌ترین موتور اسکوترها را هم از لحاظ ظاهری و هم عملکردی به بازار عرضه می‌کند.

در حال حاضر شرکت کبیرموتور، امکان خرید قسطی موتور وسپا VXL 150  و موتور وسپا SXL 150 را برای مشتریان گرامی فراهم نموده است.

آپریلیا SR 160 و SXR 160

شرکت آپریلیا که فعالیت اصلی آن در زمینه تولید موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای است، در سری آپریلیا SXR و آپریلیا SR، موتور اسکوتری‌های جذاب و قدرتمندی را تولید کرده که می‌توانید این دو مدل را به صورت خرید اقساطی از کبیرموتور، تهیه نمایید.

پژو جانگو 150 (Django 150)

کمپانی مطرح پژو، یکی از جدیدترین موتوراسکوترهای شهری را با طراحی شبیه به موتورهای وسپا تولید کرده و از لحاظ عملکردی نیز، تجربه‌ای به یادماندنی برای موتورسواران به همراه داشته است. موتور اسکوتری پژو جانگو 150، در رنگ‌های خاص و جذاب برای افراد متمایزپسند عرضه می‌شود و می‌توانید آن را به صورت اقساطی خریداری کنید.

ساتلیس SATLIS 170

موتور اسکوتر ساتلیس

موتور سیکلت ساتلیس 170، موتوری در کلاس شهری و سبک اسکوتری است که بابت مشخصات فنی قوی، این روزها مورد توجه علاقمندان دنیای موتور قرار گرفته است. موتورهای ساتلیس 170، در رنگ‌های متنوع و خاصی تولید می‌شوند که می‌توانید آن‌ها در صفحه فروشگاه کبیرموتور مشاهده نمایید.

جمع‌بندی: موتور اسکوتر بهتر است یا موتورسیکلت؟

هرکس طبق نیازهای شخصی یا کاری خود باید بین موتور اسکوتری و موتورسیکلت، یک سبک را انتخاب کند. معمولا موتور اسکوتری‌ها بابت قیمت بالاتری که نسبت به موتورسیکلت دارند، مناسب کارکردن به عنوان پیک موتوری نیستند. اما برای استفاده شخصی در ترددهای درون‌شهری، گزینه کاربردی و جذابی به شمار می‌روند.

در این مطلب سعی کردیم تا تفاوت بین موتور اسکوتر و موتورسیکلت را به صورت کامل بررسی کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب، به شما در انتخاب درست کمک کرده باشد.