با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، افراد بسیاری به‌جای ماشین به دنبال خرید موتور سیکلت هستند و همین موضوع نیز، انتخاب بین تعداد زیادی از مدل‌های موتورسیکلت را دشوار می‌کند. 2 تا از محبوب‌ترین مدل‌های موتورسیکلت حال حاضر، موتورهای وسپا و کلیک‌آپ یا همان طرح کلیک هستند که هر دو نیز توسط گروه صنعتی کبیر موتور به بازار عرضه می‌شوند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله از مجله کبیر موتور به مقایسه موتور وسپا و کلیک بپردازیم تا افرادی که قصد خرید این موتورها را دارند، تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشند.

همچنین شما با مراجعه به صفحه فروشگاه کبیر موتور می‌توانید انواع مدل‌های موتورسیکلت از جمله وسپا و کلیک‌آپ را به‌صورت اقساطی خریداری کنید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

فاکتورهای مهم در مقایسه موتور سیکلت وسپا و کلیک

هنگامی‌که بحث مقایسه بین 2 محصول به میان می‌آید، باید فاکتورهایی به‌منظور مقایسه اصولی و کارآمد داشته باشیم و براساس آن‌ها نتیجه‌گیری کنیم. وقتی موضوع بحث ما موتورسیکلت است، باید بدانیم که ویژگی‌هایی مانند قیمت موتور، طراحی ظاهری، عملکرد، نظر و تجربه کاربران، وجود قطعات و تعمیرکاران متخصص مطرح می‌شود.

حالا با توجه به توضیحات بالا، می‌توانیم به بررسی این موضوع بپردازیم و به این سوال که «وسپا یا کلیک؟» پاسخ دهیم. در ادامه این فاکتورها را در هر مدل از موتورسیکلت‌ها بررسی خواهیم کرد.

موتورسیکلت وسپا Vespa

وسپا Vespa، یکی از معروف‌ترین برندهای تولید موتورسیکلت در جهان است که بابت طراحی ظاهری زیبای موتورها و عملکرد قوی‌ای که دارند، شناخته می‌شود.

کمپانی پیاجیو، صاحب اصلی برند وسپا و چند برند موتورسازی مطرح دیگر مانند آپریلیا (Aprillia)، جیلارا (Gilera) و موتو گازی (Moto Guzzi) است.

تاریخچه موتور وسپا

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، در سال 1946 فردی به‌نام پیاجیو تصمیم به تولید موتورسیکلت‌های جمع‌و‌جوری گرفت که قیمت زیادی نداشته باشند و برای عبور و مرور در خیابان‌های تخریب‌شده ایتالیای بعد از جنگ نیز مناسب باشند.

او یک مدل موتور را با نام وسپا که در زبان ایتالیایی به‌معنی زنبور است، به بازار عرضه کرد و به‌ دلیل عملکرد فوق‌العاده این موتورها، کشورهای اروپایی دیگر نیز به‌سرعت از این موتورها استفاده کردند.

مقایسه موتور وسپا و کلیک

در سال‌های بعد، این موتورها تنها کاربرد استفاده درون‌شهری نداشتند و مسابقات موتورسواری مخصوص به خود را تشکیل دادند. در واقع می‌توان گفت که موتورهای وسپا، سرآغاز یک انقلاب در صنعت موتورسیکلت بودند.

مدل‌های موتورسیکلت وسپا

گروه صنعتی کبیر موتور به‌عنوان نماینده رسمی وسپا در ایران، 2 مدل از موتورسیکلت‌های این شرکت را در رنگ‌های متنوع و جذاب به مشتریان خود ارائه می‌کند. وسپا VXL و وسپا SXL با حجم سیلندر 150 سی‌سی و رنگ‌های خاص توسط این گروه در بازار عرضه می‌شوند.

ویژگی‌های موتور وسپا

اما ویژگی‌ موتورهای وسپا نسبت به موتورهای کلیک‌آپ چیست؟ وسپا چه برتری نسبت به کلیک دارد؟

  • طراحی ساده اما جذاب موتورهای وسپا، نقطه قوت اصلی!

احتمالا جمله «زیبایی در سادگی است» را شنیده‌اید ولی وسپا آن را به‌معنی واقعی کلمه اجرا کرده و به همین دلیل، در همه دنیا طرفداران بسیاری دارد. این اصل و سنت دیرینه وسپا است که سادگی را در طراحی همه مدل‌های موتور سیکلت خود رعایت کند.

مقایسه بین موتور وسپا و کلیک
  • موتورهای وسپا با مشخصات‌ فنی حداکثر سرعت 90 کیلومتر بر ساعت و حداکثر توان 7.2 کیلووات، نسبت به موتورهای طرح کلیک پرقدرت‌تر و باشتاب‌تر هستند.
  • ظرفیت باک موتورهای وسپا نسبت به کلیک بیشتر بوده و مصرف سوخت کمتری نیز دارند.

بیشتر بخوانید: کم مصرف ترین موتور سیکلت های 2024 از نظر موتورسواران!

موتور سیکلت کلیک آپ (Clickup)

موتورسیکلت‌های کلیک که توسط شرکت هوندا تولید می‌شوند، به دلیل قیمت بالایی که دارند کمتر در بازار موتورسیکلت معامله می‌شوند و در حال حاضر، بیشتر موتورسیکلت‌های موجود در بازار، طرح کلیک هستند که با الگوبرداری از این موتورها تولید شده و قیمت بسیار به‌صرفه‌تری نسبت به آن‌ها دارند.

شرکت کبیر موتور به‌عنوان اصلی‌ترین ارائه‌دهنده موتورسیکلت‌های طرح کلیک در ایران شناخته می‌شود.

مدل‌های موتور سیکلت کلیک

موتورهای کلیک‌آپ Clickup با 2 حجم سیلندر متفاوت 170 و 150 تولید و عرضه می‌شوند. طراحی ظاهری این موتورها برداشتی از موتورسیکلت‌های کلیک هوندا بوده و بسیار مدرن و چشم‌نواز است. اما حالا به سراغ بررسی برتری‌های کلیک آپ نسبت به موتورهای وسپا خواهیم رفت.

موتورسیکلت کلیک یا وسپا

ویژگی‌ موتورهای کلیک آپ

  • یکی از برتری‌های مهم موتور کلیک نسبت به وسپا، قیمت مناسب آن است. اگر به دنبال خرید موتور مناسب برای کار یا استفاده روزمره باشید، موتور کلیک آپ نیاز شما را به بهترین شکل ممکن برطرف می‌کند.
  • طراحی ظاهری موتورهای طرح کلیک نسبت به وسپا، جذابیت خاص خود را دارد. استفاده از طراحی‌ مدرن و جوان‌پسند در موتورهای کلیک، باعث شده تا تعداد زیادی از این موتورها را در خیابان ببینیم.
  • سیستم تعلیق موتورهای کلیک، با برتری نسبی از کمک‌فنرهای به‌کاررفته در موتورهای وسپا، سواری راحت‌تر و نرم‌تری را به راکب ارائه می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم در این راستا مقاله «موتور بخرم یا ماشین» را مطالعه کنید.

در آخر: وسپا بخریم یا کلیک؟ بر اساس نیاز خود اقدام کنید.

بسیاری از موتورها برای استفاده در خیابان‌های یک کشور مشخص تولید می‌شوند و با استانداردهای جاده‌ای و خیابانی کشورهای دیگر (علی‌الخصوص خاورمیانه) همخوانی ندارند. اما موتورهای وسپا و کلیک هر 2 بابت پس دادن امتحان خود در استفاده شهری، موتورهای مناسبی به شمار می‌روند؛ بنابراین اگر در انتخاب یکی از این 2 موتور مردد هستید، بهتر است به نیاز خود و ویژگی‌های هر یک از این موتورها توجه کرده و سپس اقدام به خرید موتورسیکلت موردنظرتان کنید.