اگر موتورسیکلت‌تان در چند روز اخیر به اصطلاح بازی درمی‌آورد و مدام روشن و خاموش می‌شود، یعنی زمان آن رسیده تا وسیله نقلیه خود را به یک تعمیرکار نشان دهید؛ چراکه موتورسیکلت‌تان به ریپ زدن افتاده و اگر آن را جدی نگیرید، می‌تواند برای شما دردسرساز شود!

اما علت ریپ زدن موتورسیکلت چیست؟ چه موتورهایی دچار ریپ زدن می‌شوند و برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ در این قسمت از مجله کبیر موتور به بررسی کامل دلیل ریپ زدن موتور سیکلت انژکتوری و کاربراتوری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ریپ زدن موتور سیکلت

هنگامی‌که عملکرد موتور سیکلت شما با اختلال زیاد مواجه شود، نشانه‌هایی از خود بروز می‌دهد. یکی از این نشانه‌ها، خاموش و روشن شدن‌های مکرر هنگام رانندگی است که می‌تواند خطراتی جدی‌ را برای راکب به همراه داشته باشد.

در واقع اگر تجربه رانندگی با موتورسیکلتی که دچار مشکل ریپ زدن بوده را داشته باشید، می‌دانید که در سرعت‌های مختلف، موتور به‌صورت ناگهانی رو به خاموشی می‌رود. اگر این اتفاق در مکانی مانند بزرگراه‌های شهری و در سرعت بالا اتفاق بیفتد، می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به راننده وارد کند!

علت ریپ زدن موتور سیکلت

برخی از موتورسیکلت‌ها در دور پایین و برخی در دور بالای موتور با این مشکل مواجه می‌شوند اما دلایل ریپ زدن در هر کدام متفاوت است؛ به همین دلیل، در ادامه علت ریپ زدن موتور کاربراتوری و انژکتوری را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

دلایل ریپ زدن موتور سیکلت انژکتوری

تفاوت موتورسیکلت انژکتوری و کاربراتوری در نحوه سوخت‌رسانی آن‌هاست؛ همین موضوع باعث می‌شود تا علت ریپ زدن در هر مدل، با یکدیگر متفاوت باشد. علت ریپ زدن موتورسیکلت انژکتوری شامل موارد زیر می‌شود:

1. اختلال در سنسورهای انژکتور: سنسورهای مختلفی در موتورسیکلت‌های انژکتوری وجود دارد که وظیفه تنظیم ترکیب هوا و سوخت را بر عهده دارند؛ اختلال در عملکرد هر یک از این سنسورها می‌تواند اطلاعات نادرستی به ECU (واحد کنترل الکترونیکی) موتورسیکلت ارسال کند و در نتیجه باعث ریپ زدن موتور انژکتوری شود.

 

2. نقص در سیستم برق‌رسانی: نفوذ آب به سیستم برق‌رسانی، یکی از شایع‌ترین علت‌های ریپ زدن موتور سیکلت انژکتوری به شمار می‌رود؛ بنابراین بهتر است تا همیشه از خشک بودن این قسمت‌ها و عدم نفوذ آب به آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

3. استفاده از سوخت کیفیت پایین: استفاده از بنزین با اکتان پایین، هنگام احتراق باعث ایجاد ضربه به موتور می‌شود و حالتی از ریپ زدن را در موتور سیکلت ایجاد خواهد کرد.
پیشنهاد می‌کنیم در این راستا مقاله «بهترین بنزین برای موتور سیکلت» را مطالعه کنید.

 

4. خرابی یا شل شدن سر شمع موتورسیکلت: عامل اصلی جرقه‌زنی و ایجاد احتراق در موتورسیکلت، شمع است. اگر وایر شمع شُل یا دچار نقص فنی شده باشد، موتورسیکلت به ریپ زدن میفتد. همچنین نقص در قسمت دلکو موتورسیکلت که وظیفه برق‌رسانی به شمع‌ها را برعهده دارد نیز، می‌تواند باعث ایجاد مشکل ریپ زدن در موتورسیکلت انژکتوری شود.

علت ریپ زدن موتور انژکتوری

5. تحمل فشار یا دمای بالا توسط موتور: احتمالا اگر در تابستان برای ساعات طولانی با موتور خود رانندگی کرده باشید، با مشکل ریپ زدن آشنایی دارید. تحمل فشار و دمای بیش‌ازحد، عملکرد سیستم سوخت‌رسانی را دچار اختلال کرده و موتورسیکلت شما ریپ می‌زند.

سرما نیز مانند گرما بر سیستم احتراق موتورسیکلت تاثیر گذاشته و موجب ریپ زدن آن می‌شود؛ در این موارد سوخت به دمای انجماد نزدیک شده و عملکرد سیستم احتراق را دچار اختلال می‌کند؛ این نکته دلیلی برای ایجاد ریپ در موتور سیکلت انژکتوری در نظر گرفته می‌شود.

 

6. رگلاژ نبودن اهرم گاز موتورسیکلت: خلاصی گاز موتورسیکلت یا شل بودن آن، یکی از دلایل ایجاد ریپ زدن در موتور انژکتوری محسوب می‌شود. اگر با ریپ زدن مواجه شدید، اهرم گاز خود را نیز بررسی کنید.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که علت ریپ زدن موتور سیکلت انژکتوری، بیشتر به اختلال در سیستم سوخت‌رسانی این موتورها مربوط می‌شود.

برای جلوگیری از ریپ زدن موتور سیکلت، سرویس دوره‌ای، تمیزکاری محفظه سوخت، بررسی سوپاپ‌ها و غیره، به شما کمک قابل‌توجهی خواهند کرد.

علت ریپ زدن موتور کاربراتوری

موتورسیکلت‌های کاربراتوری که در ایران طرفداران پر و پا قرصی نیز دارد، مجهز به نوعی سیستم سوخت‌رسان‌اند که نظارت یا تنظیمی بر میزان هوای ورودی به موتور در آن‌ها وجود ندارد. آیا این موضوع تاثیری بر ریپ زدن موتور کاربراتوری می‌گذارد یا عوامل دیگری در بروز این اتفاق دخیل‌ هستند؟

به‌طور کلی، دلایل ریپ زدن موتور سیکلت کاربراتوری شامل موارد زیر می‌شود:

 

1. نحوه عملکرد کاربراتور: یکی از دلایل اصلی ریپ زدن موتور کاربراتوری، نوع سیستم سوخت‌رسان آن است که به آن اشاره کردیم.

عدم وجود تنظیم‌کننده میزان هوای ورودی به سیلندرها، امکان ایجاد اختلال در نسبتِ سوخت و هوا را ایجاد کرده و عملکرد سیستم احتراق را دچار مشکل می‌کند؛ در نتیجه موتورسیکلت کاربراتوری ریپ می‌زند.

همچنین شرایط آب‌وهوایی نیز تاثیر بسیار زیادی روی کاربراتور گذاشته و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می‌شود.

 

2. نقص فنی جعبه دنده: جعبه‌دنده موتورسیکلت‌ها، وظیفه انتقال قدرت به موتور را برعهده دارند و ایجاد نقص در آن‌ها یا جا نخوردن صحیح، باعث ریپ زدن موتور سیکلت کاربراتوری خواهد شد.

 

3. انسداد سرسیلندر: خرابی یا ضربه دیدن سرسیلندر، باعث انسداد جریان هوای ورودی به کاربراتور خواهد شد که در نتیجه آن، موتور کاربراتوری ریپ می‌زند.

بررسی عمده دلایل ریپ زدن موتور کاربراتوری نیز، بیانگر این موضوع است که اختلال در سیستم سوخت‌رسانی، به‌صورت میانی علت ریپ زدن موتور سیکلت محسوب می‌شود.

روش‌های تعمیر ریپ زدن موتور سیکلت

اگر شما هم با این چالش مواجه شده‌اید و به دنبال یک راهکار برای تعمیر ریپ زدن موتور سیکلت خود هستید، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • مراجعه به متخصص فنی
  • تست دیاگ
  • شناسایی دلیل ریپ زدن با توجه به موارد ذکرشده
  • تعویض یا تعمیر قطعه معیوب

اگر موتور سیکلت شما در حال حرکت دچار ریپ زدن شد، سعی کنید کنترل خود را روی موتور حفظ کرده، سرعت را کاهش داده و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه تخصصی موتور سیکلت مراجعه کنید.

در آخر: کاهش احتمال ریپ زدن موتور با سرویس دوره‌ای و مراقبت صحیح از آن!

همان‌طور که هر فرد برای زندگی سالم به مراقبت‌های فردی نیاز دارد، وسایل نقلیه نیز به سرویس دوره‌ای و مراقبت نیاز دارند؛ تفاوتی نمی‌کند که موتور شما کاربراتوری باشد یا انژکتوری، شما با استفاده از اطلاعات ذکرشده در این مقاله، می‌توانید از ریپ زدن موتور سیکلت خود پیشگیری کنید.