ترافیک و شلوغی شهرهای بزرگ و مهم‌تر از هر چیز «زمان»، باعث شده تا کار پیک‌ موتوری به یکی از مشاغل پرطرفدار و مهم در کلان‌شهرها تبدیل شود. درآمد مناسب، استهلاک پایین موتور نسبت به ماشین و سرعت بالاتر آن نسبت به خودرو، از عمده دلایلی هستند که روزانه افراد زیادی را به سمت این حرفه هدایت می‌کنند.

اما بهترین موتور برای کار در پیک موتوری کدام است؟ اگر این موضوع برای شما نیز سوال شده و به دنبال پاسخی کامل و مناسب هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای انتخاب بهترین موتور برای کار در پیک موتوری

هر شغل یا حرفه ابزار مختص به خود را دارد و اصلی‌ترین ابزار کار پیک‌ موتوری، موتور سیکلت محسوب می‌شود. اما مدل‌های زیاد و متنوع موتور سیکلت در بازار و قیمت بالای آن‌ها، افرادی که به‌تازگی می‌خواهند وارد این حرفه شوند را سردرگم می‌کند.

بنابراین پیش از آن‌که موتورسیکلت‌های مناسب پیک موتوری را معرفی کنیم، مواردی را بررسی خواهیم کرد که هنگام خرید موتور برای پیک موتوری باید به آن‌ها دقت کنید.

راهنمای بهترین موتورسیکلت برای کار در پیک موتوری

1. موتور سیکلت‌های مخصوص تردد شهری را انتخاب کنید.

موتورسیکلت‌ها فارغ از مدل‌های مختلف، در کلاس‌های متنوعی نیز دسته‌بندی می‌شوند.

موتورسیکلت استریت (Street) یا درون‌شهری، موتور کراس، موتور تورینگ و غیره از انواع کلاس‌های موتورسیکلت به‌ شمار می‌آیند.

«بهترین موتور برای کار در پیک موتوری، موتور استریت یا درون‌شهری است؛ به این دلیل که موتورهای درون‌شهری مصرف سوخت کمتری دارند و از نظر قیمتی هم مقرون‌به‌صرفه‌اند.»

2. ابعاد نشیمن موتورسیکلت مناسب باشد.

افراد مشغول در حرفه پیک ‌موتوری، معمولا ساعات طولانی را روی موتور می‌گذرانند. اگر نشیمن یا زین موتور سیکلت شما مناسب نباشد، در طولانی‌مدت دچار مشکلات جدی‌ خواهید شد.

بنابراین بهتر است هنگام خرید موتور سیکلت مناسب پیک موتوری، به ابعاد زین آن توجه داشته باشید که پَهن و راحت باشد.

3. موتور سیکلت با حجم انجین مناسب را انتخاب کنید.

حجم انجین یا حجم سیلندر در موتورسیکلت، تعیین‌کننده میزان سرعت و شتاب آن است. موتورهایی با حجم انجین 125، 150، 170، 185 و 200 سی‌سی، معمول‌ترین موتورها برای استفاده درون‌شهری به شمار می‌روند.

اگر موتورسیکلت شما حجم سیلندر پایین‌تر از 125 سی‌سی داشته باشد، قدرت زیادی نخواهد داشت و در جابه‌جایی بار یا مسافر به مشکل خواهید خورد. همچنین حجم سیلندر بالای 200 سی‌سی هم، مصرف سوخت بالایی خواهد داشت و مناسب استفاده برای کار نیست.

4. پیش از خرید موتور سیکلت برای پیک‌ موتوری، از توانایی تامین قطعات آن اطمینان حاصل کنید.

اگر موتور خود را از نمایندگی‌های معتبری مانند  کبیر موتور خریداری کنید، نگرانی بابت تامین قطعات نخواهید داشت! اما پیش از خرید موتور دست دوم، پیشنهاد می‌کنیم در مورد قیمت و موجودی قطعات مدل موتورسیکلت مدنظر خود، اطلاعات لازم را کسب کنید.

5. اتوماتیک یا دنده‌ای بودن موتورسیکلت خود را انتخاب کنید.

اگر فکر می‌کنید تعویض مداوم دنده شما را خسته خواهد کرد، باید به فکر خرید موتورهای دنده اتوماتیک باشید. موتورها در 2 نوع دنده‌ای و اتوماتیک در بازار موجودند و شما می‌توانید برحسب نیاز خود یکی از این دو مدل را برگزینید.

موتورهای سبک اسکوتری که طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند، با گیربکس اتوماتیک تولید و عرضه می‌شوند. گروه صنعتی کبیر موتور با همکاری مشهورترین برندهای تولیدکننده موتور سیکلت در جهان، یکی از اصلی‌ترین مراجع فروش موتور اسکوترهای بنزینی است.

6. موتورهای بنزینی برای کار در پیک موتوری مناسب‌تر از موتورهای برقی هستند!

امروزه موتورسیکلت‌ها در 2 نوع بنزینی و برقی تولید می‌شوند. موتورهای برقی طرفداران زیادی دارند؛ به این دلیل که نسبت‌به موتورهای بنزینی سروصدای خیلی کم‌تری دارند و بابت تامین سوخت خود از برق شهری، محیط زیست را نیز آلوده نمی‌کنند.

پیش از خرید موتور برای پیک موتوری، به نکات دیگری از جمله مکان مخصوص باربند، میزان مصرف سوخت، حداکثر توان و گشتاور موتور سیکلت نیز دقت داشته باشید. اگر قصد خرید موتور کارکرده یا دست دوم را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به نکاتی نظیر سالم بودن قطعات حیاتی، میزان کارکرد موتور و کامل بودن مدارک آن دقت داشته باشید.

پس از بررسی نکات مهم در انتخاب موتور سیکلت مناسب پیک موتوری، در بخش بعدی به سراغ معرفی بهترین مدل‌های موتور در بازار ایران برای کار پیک موتوری خواهیم رفت.

موتورهای مناسب پیک موتوری

گروه صنعتی کبیر موتور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و واردکنندگان موتور سیکلت در ایران، انواع موتور برای پیک موتوری را به‌صورت نقد و اقساطی خدمت مشتریان گرامی ارائه می‌دهد. برای اطلاع از شرایط خرید قسطی موتور سیکلت از کبیر موتور، به صفحه مذکور مراجعه کنید.

1. موتورKLD 200

موتورKLD 200

موتور سیکلت بنزینیKLD 200  کبیر موتور، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید موتور مناسب کار در پیک موتوری محسوب می‌شود. این موتور با حجم سیلندر 198 سی‌سی، سیستم سوخت‌رسانی انژکتور Yeson، توان 10.2 کیلووات در دور 7500، مصرف سوخت 2.6 لیتر در هر 100 کیلومتر و ظرفیت سوخت‌گیری 11.5 لیتر، یکی از قدرتمند‌ترین موتورسیکلت‌های دنده‌ای بازار برای کار در پیک موتوری است.

2. موتور رایز 150 و 170 سی‌سی

موتور رایز 150 و 170 سی‌سی

موتور اسکوتری رایز 170 و 150 کبیر موتور، یکی از بهترین مدل‌های موتورسیکلت مناسب پیک موتوری است. این 2 مدل موتور با الهام از آیروکس یاماها توسط گروه صنعتی کبیر موتور تولید و عرضه می‌شود.

قیمت مناسب، طراحی ظاهری و مشخصات فنی قوی این موتور اسکوترهای گیربکس اتوماتیک، باعث شده تا به یکی از پرطرفدارترین موتورهای بازار تبدیل شود.

اگر قصد دارید یک موتور سیکلت با ظاهری جذاب و مشخصات فنی قدرتمند داشته باشید که در ساعات غیرکاری هم از آن نهایت استفاده را ببرید، رایس ان‌وی‌ایکس 150 و 170 گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

3. موتورهای اقتصادی برای پیک موتوری (کبیر موتور)

یکی از مشخصه‌های موتورسیکلت مناسب پیک موتوری، قیمت اقتصادی آن است. موتورهای طرح ویو و CDI، از محبوب‌ترین‌های بازار از نظر قیمت و کارایی هستند.

  • موتور طرح ویو کبیر موتور
موتور طرح ویو کبیر موتور

موتورهای طرح ویو کبیر موتور در دو مدل KMA  و مدل KMB  تولید و عرضه می‌شوند. حجم سیلندر هر 2 مدل 125 سی‌سی است و در برخی از مشخصات ظاهری و فنی تفاوت‌های جزئی دارند.

موتورهای طرح ویو، بنزینی و با گیربکس دنده‌ای تولید می‌شوند. قیمت مناسب، ظاهر ساده اما جذاب و کارایی بالا، این موتورسیکلت‌ها را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده‌های کاری بدل کرده است.

  • موتور CDI کبیر موتور
موتور CDI کبیر موتور

موتورسیکلت‌های CDI کبیر موتور که از پرفروش‌ترین محصولات تولیدی این شرکت به ‌شمار می‌روند، سابقه درخشانی در بازار موتور سیکلت ایران به ثبت رسانده‌اند.

این موتورها علاوه‌بر برخورداری از قدرت و کارایی لازم برای استفاده‌های کاری، قیمت بسیار مناسبی نیز دارند. موتورهای CDI کبیر، از رایج‌ترین مدل‌های موتور سیکلت در سه مدل CDI 125 ، CDI 150 و CDI 200 برای پیک موتوری محسوب می‌شوند.

انتخاب مناسب‌ترین موتور برای کار در پیک موتوری؛ امنیت جانی و مالی شما!

پیک موتوری بابت اتکا به وسیله نقلیه، یکی از مشاغل پرطرفدار امروز است اما بسیاری از افراد پس از شروع کار خود، با دردسرهایی مانند خرابی موتور یا قدرت ضعیف وسیله نقلیه خود مواجه می‌شوند.

به همین دلیل مطالعه دقیق در مورد موتور مناسب برای پیک موتوری، به شما کمک می‌کند تا از برخورد با این چالش‌ها جلوگیری کنید. در این مطلب به بررسی نکات لازم برای خرید موتور و معرفی بهترین مدل‌ها برای شغل پیک موتوری پرداختیم.