موتور سیکلت بدون گواهینامه

آیا بدون داشتن گواهینامه می‌توان از موتورسیکلت استفاده کرد؟

استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه یک باور غلط است. شاید شما هم هنگام خرید موتور در فروشگاه موتور سیکلت از زبان فروشنده شنیده باشید که برخی از موتورها نیازی به گواهینامه ندارند. اما این مساله صحت ندارد. با توجه به سوالات مکرر مشتریان و همراهان همیشگی کبیرموتور در این مقاله تمام ماجرای موتورسیکلت بدون گواهینامه...

استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه یک باور غلط است. شاید شما هم هنگام خرید موتور در فروشگاه موتور سیکلت از زبان فروشنده شنیده باشید که برخی از موتورها نیازی به گواهینامه ندارند. اما این مساله صحت ندارد. با توجه به سوالات مکرر مشتریان و همراهان همیشگی کبیرموتور در این مقاله تمام ماجرای موتورسیکلت بدون گواهینامه را بررسی می‌کنیم.

برای همه موتورسیکلت‌ها نیاز به گواهینامه داریم؟ قطعا بله

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی کشور برای راندن هر وسیله نقلیه‌ای اعم از خودروهای سبک، سنگین، نیمه سنگین و انواع موتور سیکلت به گواهینامه رانندگی نیاز داریم. اخذ گواهینامه هم مراحلی دارد. در ابتدا فرد گواهینامه پایه سوم را دریافت می‌کند. با گواهینامه پایه سوم، فرد می‌تواند خودروهای سواری سبک را براند. با گواهینامه پایه دو، خودروهای نیمه سبک و با گواهینامه پایه یک مجوز راندن خودروهای سنگین به فرد داده می‌شود.

گواهینامه موتورسیکلت نیز یک گواهینامه جداگانه است که برای رانندگی با موتورسیکلت صادر می‌شود. برای اخذ این گواهینامه نیز افراد لازم است در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند و پس از انجام آزمون تئوری و عملی، گواهینامه خود را دریافت کنند.

گواهینامه برای موتورسیکلت

رانندگی بدون گواهینامه با موتورسیکلت‌های برقی؛ باور غلط مردم

در بین مردم جا افتاده که رانندگی با موتورسیکلت‌های برقی نیاز به گواهینامه خاصی ندارد. صراحتا باید بگوییم که این یک باور غلط است و معلوم نیست این گزاره چطور بین مردم جا افتاده است. برای رانندگی با هر موتورسیکلتی از جمله موتورسیکلت‌های برقی هم نیاز به گواهینامه داریم.

چگونه می‌توانیم گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت، باید در یک آموزشگاه معتبر آموزش رانندگی موتورسیکلت ثبت نام کنید. بر اساس قوانین رایج کشور صرفا آقایان بالای 18 سال امکان دریافت گواهینامه موتورسیکلت را دارند. برای ثبت نام در آموزشگاه‌های موتورسیکلت نیاز به کارت پایان خدمت یا گواهی موقت تحصیلی است.

معمولا در آموزشگاه‌های موتورسیکلت ابتدا آیین‌نامه موتورسیلکت تدریس می‌شود. در گام بعدی رانندگی با موتورسیکلت به صورت عملی با متقاضی تمرین و در نهایت فرد برای آزمون آماده می‌شود. آزمون نهایی توسط افسر نیروی راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود. کنترل کامل موتورسیکلت، تسلط بر گاز و ترمز، حرکت بین موانع و حفظ خونسردی هنگام موتورسواری از جمله فاکتورهایی است که در قبولی افراد تاثیر مستقیم دارد. در صورت قبولی، گواهینامه موتورسیکلت برای فرد صاده شده و در صورت رد شدن در آزمون نهایی، فرد بایستی با تمرین و تسلط بیشتر مجدد در آزمون راهنمایی و رانندگی شرکت کند.

چگونه می‌توانیم گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟

برای موتورسیکلت‌های مختلف با قدرت موتور بالا چه گواهینامه‌ای لازم است؟

گواهینامه موتورسیکلت مانند گواهینامه اتومبیل، به چند نوع مختلف تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر برای راندن موتورسیلکت‌هایی با قدرت بیشتر، باید تسلط فرد هم بیشتر شود. راهنمایی و رانندگی این تسلط را بر اساس نوع گواهینامه می‌سنجد.

در ابتدا فرد در صورت قبولی در آزمون نهایی راهنمایی و رانندگی، گواهینامه موتورسیکلت الف_2 را دریافت می‌کند. این گواهینامه برای راندن موتورهای 250 سی سی و کمتر است. کسانی که علاقه‌مند به خرید و استفاده از موتورهای قدرتمند بالای 250 سی سی هستند باید پس از یک سال از اخذ گواهینامه الف_2، مجددا در آزمون شهری شرکت و گواهینامه الف_3 را دریافت کنند.

تفاوت موتورسیلکت برقی با دیگر موتورها چیست؟

احتمالا تا اینجای مقاله برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا وقتی برای راندن موتورسیکلت برقی نیاز به گواهینامه است، باید به سراغ این نوع از موتورها برویم. در پاسخ به این سوال باید گفت که دلیل اصلی استفاده از موتورهای برقی، مواردی مثل سر و صدای کمتر، مصرف بهینه و رانندگی راحت تر است.

یکی دیگر از دلایل اقبال افراد به استفاده از موتورسیکلت‌های برقی، ایمنی بیشتر این محصولات نسبت به موتورسیکلت‌های عادی است. از طرف دیگر وجود برندهایی مانند موتورسیکلت های وسپا و آپرلیا که کبیرموتور نیز نماینده رسمی و فروشنده این موتورسیلکت‌هاست، جذابیت بیشتری به موتورسیکلت‌های برقی داده است.

اخذ گواهینامه موتورسیکلت

ایمن‌ترین موتورسیکلت‌های ایران را از کبیرموتور تهیه کنید

در این مقاله به صورت کامل و جامع در خصوص گواهینامه موتورسیکلت صحبت کردیم. همان طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، برای راندن هر وسیله نقلیه‌ای نیاز به گواهینامه رانندگی داریم. استفاده از موتورسیکلت بدون گواهینامه، علاوه بر خطراتی جانبی، می‌تواند جریمه قانونی نیز به دنبال داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما گواهینامه رانندگی موتورسیکلت خود را دریافت کنید.

کبیرموتور نماینده رسمی برندهای وسپا و آپرلیلیا، موتورسیکلت‌های درون شهری، در ایران است. مدل‌های عرضه شده در کبیرموتور از ایمن‌ترین موتورسیکلت‌های موجود در بازار ایران است. برای تهیه این محصولات کافی است به دفتر مرکزی کبیرموتور در تهران و نمایندگی موتورسیکلت کبیرموتور در شهرستان‌ها مراجعه کنید. در انتها از شما دعوت می‌کنیم در صورتی که سوال یا ابهامی در خصوص موتورسیکلت بدون گواهینامه دارید، در پایین همین صفحه برای ما کامنت بگذارید تا به آن پاسخ دهیم. منتظر نظرات و سوالات ارزشمند شما هستیم.

نظرات کاربران

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
Britt
1.08.00

اصل سوالات ایین نامه راهنمایی و رانندگی در سایت
درایوینگ

https://khabarfoori.com/detail/2255711/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A2%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88%DB%8C%D9%86%DA%AF

600 سوال ایین نامه رانندگی که شامل 20 ازمون 30 سوالی می
باشد

شما با زدن ایتن تست های ایین نامه
100 درصد در ازمون اصلی قبول می شوید

یوسف حدودیان
3.08.00

سلام ببخشید بنده یه موتور خریداری کردم که برم تعویض پلاک کنم بنام خودم آیا میتونم ۲تا موتور سیکلت رابه نام خودم تعویض پلاک کنم همزمان

    مدیر سایت
    20.02.01

    با سلام
    لطفا با شماره 02188741030 تماس بگیرید

محمد مهدی
19.08.00

یک سوال پیش آمد پس چرا بهترین مسابقات دهنده موتور سیکلت از سن 5 سالگی موتور سواری کرده
وی یکی دیگه هم اینکه چرا با ید یک فرد 19 ساله با قد متوسط بیاد سوار مینی موتور بشه
چرا مینی موتور درست میکنم چرا

    مدیر سایت
    20.02.01

    با سلام
    قوانین کشور ها متفاوت است و طبق قانون کشورمان از 18 سالگی و پس از گرفتن گواهینامه موتور سیکلت مجوز سواری دارید
    باتشکر

امیر
14.10.00

خب سوال من اینکه وقتی یکی مثل من سنش زیر۱۸سال باشه و علاقه شدید و رانندگی در سطح حرفه ای داره و میخاد موتور پاکشتی بگیره و نمیتونه گواهینامه داشته باشه باید چکار کنه؟

تحویل فوری
سرویس دوره ای
گارانتی معتبر
تامین قطعات
اکسسوری
تعمیرگاه اختصاصی
خدمات پس از فروش