شرایط اقتصادی امروز کشور و افزایش روزانه قیمت اجناس مختلف، بسیاری از افراد را به این فکر واداشته تا سرمایه خود را به خرید موتور سیکلت و خودرو اختصاص دهند!

اما موضوع، صرفا تبدیل سرمایه به کالا نیست و افراد بسیاری هم، برای گذران امورات روزانه یا حتی کار کردن به وسیله‌ نقلیه نیاز دارند. این‌ نقطه شروعی برای ایجاد سوال «موتور بخرم یا ماشین؟» است.

البته پاسخ این سوال بسته به سرمایه و نیاز افراد متفاوت است و شما باید با توجه به شرایط منحصربه‌فرد خود تصمیم‌گیری کنید. در این مقاله از مجله کبیر موتور، به بررسی مزایا و معایب خرید موتور سیکلت و ماشین خواهیم پرداخت و نکات مهم در این روند را مرور خواهیم کرد.

مزایا و معایب موتور سیکلت و ماشین

هنگامی‌که سوال «ماشین بخریم یا موتور سیکلت» مطرح می‌شود، بسیاری از افراد بدون مکث و تعلل پاسخ می‌دهند: «ماشین»؛ چراکه معتقدند ماشین به دلیل داشتن اتاق، از موتورسیکلت ایمن‌تر است. با این‌که این نظر منطقی‌ست، اما همه جوانب در آن سنجیده نشده است!

اگر تنها بحث امنیت مطرح باشد، باید گفت که متاسفانه احتمال بروز اتفاق ناگوار، در هر صورتی وجود دارد. علیرغم این‌که با رعایت برخی اصول و قواعد، می‌توان از ایجاد حادثه اجتناب کرد اما به هرحال، زندگی سرشار از اتفاقات پیش‌بینی‌نشده است.

حالا با این زاویه دید، به بررسی مزایای موتور سیکلت خواهیم رفت.

مزایای موتور سیکلت

1. قیمت به‌صرفه‌تری نسبت به ماشین دارد.

خرید و فروش ماشین به یکی از مشاغل پردرآمد تبدیل شده و در کنار این موضوع، سیاست‌های اقتصادی و تحریم‌ها نیز اثر منفی زیادی بر قیمت خودرو گذاشته‌اند.

برخلاف ماشین، دلالان بازار موتور کمترند و همین موضوع باعث می‌شود تا خرید و فروش موتور سیکلت از لحاظ اقتصادی به اندازه ماشین سخت نباشد.

پیشنهاد می‌کنیم در این راستا مقاله «بهترین زمان خرید و فروش موتور» را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید موتور سیکلت خود را به‌صورت قسطی از نمایندگی‌های معتبر موتورسازی در ایران خریداری کنید. گروه صنعتی کبیر موتور، امکان خرید قسطی موتور سیکلت را برای هموطنان گرامی فراهم آورده است.

موتور یا ماشین

2. مصرف سوخت موتور نسبت به ماشین کمتر است.

نگرانی از افزایش نرخ سوخت، موضوعی نیست که تنها مختص به کشور ما باشد، بلکه این موضوعی مهم در سطح جهانی‌ست. صاحبان موتورسیکلت، معمولا نگرانی بابت افزایش قیمت سوخت ندارند؛ چراکه مصرف سوخت موتورسیکلت‌ها بسیار پایین‌تر از ماشین است.

پیشنهاد می‌کنیم در این راستا مقاله «بهترین بنزین برای موتور سیکلت» را مطالعه کنید.

 

3. موتورسیکلت در شهرهای شلوغی مثل تهران، کاربردی‌تر است.

چند ساعت از عمر خود را در ترافیک منتظر مانده‌اید؟ یکی از مزایای موتور سیکلت، دور زدن ترافیک درون‌شهری است. موتور به دلیل ابعاد کوچک‌تر نسبت‌به ماشین، شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند.

شاید بپرسید مزایای ماشین نسبت به موتورسیکلت چیست؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

 

مزایای خودرو

1. ایمنی بیشتر نسبت به موتورسیکلت

اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه احساس خطر می‌کنند و اضطراب پیش از وقوع حادثه دارند، خرید موتورسیکلت را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم و بهتر است ماشین را به دلیل ایمنی بیشترِ آن در ترددهای شهری انتخاب کنید.

 

2. استفاده درون‌شهری و جاده‌ای

جابه‌جایی بین‌شهری با موتورسیکلت، کار پرریسک و خطرناکی است و ماشین گزینه بهتری برای این‌کار محسوب می‌شود. اگر قصد دارید یک وسیله برای تردد درون‌شهری داشته باشید موتورسیکلت گزینه بهتری است اما ماشین هر دو موقعیت (داخل شهر و جاده) را پوشش می‌دهد.

موتور بگیرم یا ماشین؟

3. انعطاف‌پذیری در شرایط جوی؛ باران، برف، سرمای سخت یا آفتاب تیز و سوزان، اثر مستقیمی روی موتورسواران دارد اما ماشین به دلیل داشتن اتاق (بدنه)، مانع قرارگرفتن مستقیم راکب در شرایط جوی خاص می‌شود.

 

4. برخلاف باور عموم، آلایندگی ماشین نسبت به موتورسیکلت کمتر است؛ هرموتورسیکلت بین 4 تا 7 برابر نسبت به ماشین آلاینده تولید می‌کند.

موتور بخرم یا ماشین؟

5. امکان جابه‌جایی بار یا مسافر بیشتر

صندوق عقب، باربند و اتاق بزرگ خودرو، فضای زیادی را برای حمل و جابه‌جایی بار در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین هر ماشین به‌طور معمول 5 نفر ظرفیت دارد؛ درحالی‌که موتورسیکلت تنها امکان سوار شدن 2 نفر یا جابه‌جایی بارهای کوچک را داراست.

حالا با این تفاسیر «موتور یا ماشین؟» این پرسشی است که شما باید برحسب شرایط و نیازهای خود به آن پاسخ دهید. در بخش بعد این شرایط را بررسی می‌کنیم.

خرید موتورسیکلت برای شما بهتر است، اگر:

  • قصد دارید با وسیله‌نقلیه خود کسب درآمد کنید

خرید موتور سیکلت برای مشاغلی مانند پیک موتوری پیشنهاد می‌شود. از این بابت که موتورسیکلت نسبت به ماشین استهلاک کمتری دارد و قطعات آن ارزان‌تر است. همچنین مصرف سوخت‌ پایین‌تر و تحمل ترافیک کمتر، از مزایای موتور در این مشاغل به شمار می‌رود.

  • برای حمل‌ونقل بین‌شهری، به‌دنبال خرید وسیله‌ای ارزان قیمت هستید.
  • هزینه تعمیرات و پیداکردن قطعات برای شما دردسرساز است.
  • حوصله پشت ترافیک ماندن را ندارید.
  • عاشق موتورسواری هستید.

خرید ماشین به شما پیشنهاد می‌شود، اگر:

  • ایمنی برای شما بر هر موضوعی ارجحیت دارد.
  • قصد دارید از وسیله نقلیه خود، هم در شهر و هم بیرون از شهر استفاده کنید.
  • قصد دارید از وسیله نقلیه خود به‌صورت خانوادگی استفاده کنید و استفاده از موتورسیکلت نیاز شما را برطرف نمی‌سازد.
  • در ترددهای درون‌شهری یا جاده‌ای مجبور به حمل بار زیادی هستید.

جمع‌بندی: خرید موتور سیکلت یا ماشین؟

شرایط اقتصادی، به‌نحوی شکل گرفته که خرید وسیله نقلیه به پشتوانه مالی قوی و تحمل هزینه‌های بسیار نیاز دارد؛ به همین دلیل افراد بسیاری در طول روز این سوال را می‌پرسند که «موتور بخرم یا ماشین؟»

در این مقاله از مجله کبیر موتور، تلاش کردیم تا موارد مهمی که در انتخاب درست و مطمئن به شما کمک می‌کنند را بررسی کنیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شود.