سوخت، خونِ موتور سیکلت است؛ این موضوع را هر موتورسواری می‌داند! در واقع کیفیت سوخت یکی از فاکتورهای اصلی تعیین‌کننده طول عمر موتورسیکلت محسوب می‌شود و روی عملکرد آن نیز تاثیر قابل‌توجهی می‌گذارد. یکی از سوالات همیشگی که در این‌باره مطرح می‌شود، این است که بهترین بنزین برای موتور سیکلت کدام است؟ بنزین سوپر یا بنزین معمولی؟

همین موضوع باعث شد تا این مطلب از مجله کبیر موتور را به بررسی موضوع «بنزین سوپر برای موتورسیکلت بهتر است یا بنزین معمولی؟» اختصاص دهیم. اگر شما هم به دنبال دریافت پاسخ این سوال هستید، با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد بنزین در موتور سیکلت چگونه است؟

بنزین سوپر یا بنزین معمولی

پیش از آن‌که به سوال «بهترین بنزین برای موتورسیکلت کدام است؟» پاسخ دهیم، بیایید نحوه عملکرد و عدد اُکتان در هر 2 نوع بنزین را بررسی کنیم. این موضوع به شما کمک می‌کند تا درک درستی از نحوه سوخت‌وساز درون موتور به دست آورید و اگر روزی این سوال از شما پرسیده شد، به‌درستی پاسخ آن را بدانید!

یکی از اجزای مهم در باک موتورسیکلت‌ها، پمپ محسوب می‌شود که وظیفه آن سوخت‌رسانی در فشار مناسب به‌منظور حرکت کردن موتورسیکلت است. حالا اگر سوخت مصرفی موتورسیکلت شما فشار مناسب را نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ به مرور زمان شاهد علائم خرابی قطعاتی از جمله کاربراتور موتور سیکلت (در صورت کاربراتوری بودن موتور) خود خواهید بود.

اما هنگامی‌که صحبت از سوخت به میان می‌آید، نمی‌توانیم از موضوع مهمی مانند «اُکتان» غافل شویم. هر سوختی عدد اکتان خاص خود را دارد که به اختصار «ON» نمایش داده می‌شود.

میزان عدد اکتان بنزین، تعیین‌کننده توانایی سوخت در زمان احتراق در سیلندر است؛ یعنی هرچه میزان عدد اکتان یک سوخت بالاتر باشد، مقاومت بیشتری را در برابر فشار از خود نشان می‌دهد و دیرتر نیز می‌سوزد؛ «در واقع به‌صورت کلی بهترین بنزین برای موتور سیکلت، بنزینی است که اکتان بالاتری دارد.»

حالا با این تفاسیر، عدد اکتان بنزین معمولی و بنزین سوپر چند است؟ این عدد در کشورهای مختلف متفاوت است اما در ایران «اکتان بنزین معمولی بین 87 تا 91 گزارش شده و اکتان بنزین سوپر نیز 95» تخمین زده می‌شود.

شاید بپرسید که غیر از مقاومت برابر سوخت و مصرف کمتر، فواید بنزین اکتان بالا چیست؟

هرچه عدد اکتان بنزین مصرفی موتور سیکلت شما پایین‌تر باشد، به موتور ضربه وارد کرده و شمع‌ را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد. اگر بیش‌ازحد گرم شود، محفظه احتراق را فرسوده کرده و باعث ایجاد ضربه‌ از سمت موتور سیکلت خواهد شد.

حالا که تا حدی با مفهوم اکتان و نحوه سوخت‌وساز بنزین در موتور سیکلت آشنا شدید، احتمالا به پاسخ مناسبی به سوال بهترین بنزین برای موتورسیکلت کدام است، رسیده‌اید؛ در قسمت بعد به بررسی مزایای بنزین سوپر برای موتور سیکلت خواهیم پرداخت.

مزایای بنزین سوپر برای موتور سیکلت چیست؟

شناسایی تفاوت بنزین معمولی و سوپر

بنزین سوپر در برابر بنزین معمولی، مزایای بیشتری دارد که در ادامه این مزایا را به‌صورت موردی بررسی خواهیم کرد:

  • میزان اکتان بالاتر بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی و تحمل فشار بیشتر هنگام احتراق
  • جلوگیری از خام‌سوزی و ایجاد رسوب در پیشرانه موتور سیکلت
  • کاهش احتمال خرابی شمع‌های موتور سیکلت
  • افزایش میزان عمر قطعات موتور سیکلت
  • کمک به تمیز ماندن سیلندرها

این مزایا به‌طور کلی مطرح می‌شوند و امکان دارد برخی از موتورسیکلت‌ها نسبت به بنزین سوپر واکنش منفی نشان دهند؛ چراکه برخی موتورسیکلت‌ها به بنزین معمولی نیاز دارند و با سوخت‌رسانی بنزین سوپر، در روند کارکرد قطعات اختلال ایجاد می‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید موتور سیکلت، حتما اطلاعات لازم در این زمینه را از کارشناسان فروش یا فروشنده دریافت کنید یا در این‌باره یک آزمایش انجام دهید.

چطور بفهمیم بنزین سوپر برای موتورسیکلت ما بهتر است یا بنزین معمولی؟

بنزین سوپر برای موتور

هنگامی که باک بنزین شما خالی شد، از بنزین سوپر استفاده کنید. نحوه عملکرد موتور سیکلت خود را در مدت‌زمان مشخصی که از بنزین سوپر استفاده می‌کند، مدنظر قرار دهید.

ساده‌ترین روش این است که میزان کیلومتر طی‌شده با بنزین سوپر را محاسبه کنید و بدانید نسبت‌ به مصرف سوخت مشخص در هر 100 کیلومتر، چه تغییری ایجاد شده است. بعد از خالی شدن باک، این‌بار بنزین معمولی استفاده کرده و عملکرد هر 2 بنزین را با یکدیگر مقایسه کنید.

اگر تفاوت بین استفاده از بنزین سوپر و معمولی برای موتور سیکلت بسیار زیاد بود و نتیجه گرفتید که بنزین سوپر عملکردی بهتر را ارائه می‌دهد، می‌توانید برای افزایش طول عمر موتور سیلکت خود از آن استفاده کنید اما اگر تفاوت چندانی نداشتند، پیشنهاد می‌کنیم بابت هزینه بیشتر بنزین سوپر نسبت به معمولی، از همان سوخت معمولی بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: علت خرابی کمک فنر موتور سیکلت

نحوه شناسایی تفاوت بنزین معمولی و سوپر

  • رنگ بنزین: رنگ بنزین معمولی، صورتی مایل به قرمز و رنگ بنزین سوپر، سفید مایل به زرد است. البته در برخی موارد بنزین سوپر به رنگ سبز نیز دیده می‌شود.
  • بوی بنزین: معمولا هنگام سوخت‌گیری متوجه بوی متفاوتی از بنزین سوپر خواهید شد.
  • واکنش بنزین نسبت به کاغذ: قطره‌ای از بنزین سوپر را روی یک کاغذ بریزید؛ اگر کاغذ نسبت به آن واکنش نشان ‌داد و حالت صاف خود را از دست داد، احتمالا بنزین سوپر ناخالصی دارد و با آب قاطی شده است. اگر هیچ اثری از بنزین روی کاغذ نماند، آن بنزین سوپر را می‌توان خالص دانست.

در آخر؛ بنزین سوپر بهتر است یا بنزین معمولی؟

افراد بسیاری از موتور سیکلت برای پیک ‌موتوری استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا عمر قطعات و سالم ماندن موتور سیکلت، اهمیت بیشتری پیدا کند. یکی از موارد مهم در تعیین نحوه عملکرد موتور سیکلت، کیفیت سوخت است که در این مقاله 2 نوع رایج آن یعنی بنزین سوپر و بنزین معمولی برای موتور سیکلت را مورد بررسی قرار دادیم.

در نهایت از نظر تئوری، بهترین بنزین برای موتور سیکلت، بنزین سوپر محسوب می‌شود؛ البته در صورتی که موتور سیکلت شما با آن همخوانی و سازگاری داشته باشد.