حدود 12 میلیون موتورسوار در ایران وجود دارد! این عدد نشان‌دهنده محبوبیت موتورسیکلت در کشور ماست.

موتورها بر اساس معیارهای مختلفی مانند نوع کاربرد، ابعاد و حجم موتور به چند کلاس تقسیم می‌شوند. شناخت انواع کلاس موتور سیکلت باعث می‌شود تا گزینه‌های گوناگونی را برای خرید موتور سیکلت مدنظر قرار دهید و انتخابی متناسب با شرایط خود داشته باشید.

در این مقاله از مجله کبیر موتور، به بررسی تقسیم‌بندی انواع کلاس موتور سیکلت بر اساس کاربرد پرداخته و به شما کمک می‌کنیم تا انتخاب بهتری میان انواع کلاس موتور داشته باشید.

 

انواع کلاس موتورسیکلت‌ها

موتورها برای کاربری‌های مختلفی تولید می‌شوند و تقریباً شما برای هر هدف، هر مکان و هر نوع جاده‌ای، می‌توانید یک موتور برای خود انتخاب کنید. در ادامه به‌مرور کلاس‌های مختلف موتورسیکلت می‌پردازیم.

1. کلاس استریت – ‌Street

کلاس استاندارد موتور سیکلت KLD k200i کبیر موتور

کلاس استاندارد موتور سیکلت KLD k200i کبیر موتور

کلاس موتور سیکلت استریت، بسیار پرطرفدار است و معمولاً قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر سبک های موتور سیکلت دارد. شما در این موتورها با ارتفاع و حالت نشستن استاندارد قائم مواجه هستید، چالش خاصی برای استفاده روزمره از آن‌ها نخواهید داشت و معمولاً هزینه تعمیرات و نگهداری زیادی هم ندارند.

کبیر موتور باکیفیت‌ترین موتورهای استریت را در ایران عرضه می‌کند. این موتورسیکلت‌ها عبارت‌اند از:

 

2. کلاس نیکد – Naked

موتور کلاس نیکد

موتور کلاس نیکد

پس از کلاس استاندارد موتورسیکلت، به سراغ کلاس ساده نیکد با طراحی جذاب و مدرن می‌رویم. این کلاس فلاپ اضافی ندارد و حداکثر حجم آن به 600 سی‌سی می‌رسد. شما در این موتور فقط با محافظ لوله‌ای پاها مواجه هستید و باقی نقاط مانند معنای نام این کلاس، تقریباً برهنه است.

این موتورها از گزینه‌های مناسب استفاده روزمره شهری و مسافت‌های کوتاه در جاده‌های هموار محسوب می‌شوند. بنلی 180 و هوندا 125 معروف‌ترین موتورهای این کلاس هستند. البته از نیکد هم به‌عنوان کلاس استاندارد یاد می‌شود. در ادامه به گونه‌های مختلف نیکد می‌پردازیم.

 

  • رودستر Roadster
موتور کلاس رترو

موتور کلاس رترو

رودستر موتوری مناسب سفرهای برون‌شهری با ظاهری محکم و زیبا، وزن مناسب و عملکرد آیرودینامیک است. زاویه فرمان این موتورها طوری است که هنگام سواری، باید اندکی روبه‌جلو خم شوید. نکته پایانی اینکه زین این موتورها دوتکه است. بنلی 180، استریت تریپل (Street Triple) و دوکاتی مانستر (Ducati Monster) از مدل‌های مشهور رودستر هستند.

  • رِترو Retro
موتور کلاس رترو

موتور کلاس رترو

رترو موتوری با طراحی کلاسیک و ساده با زین یک‌تکه و فرمان نسبتاً عمودی است. رتروها میان انواع کلاس موتور طرفداران زیادی دارند و برای سواری‌های شهری، گزینه خوبی به‌حساب می‌آیند. از نماینده‌های معروف رترو می‌توان به کاوازاکی Z900RS و یاماها XSR900 اشاره کرد.

  • کاب – Cub
موتور مدل کاب

موتور مدل کاب

کاب‌ها حداکثر حجم موتور 150 دارند و از موتورهای مناسب استفاده شهری به‌شمار می‌روند. موتور کاب کلاچ ندارد و بدون کلاچ، دنده عوض می‌شود؛ به همین دلیل تقریباً شبیه اسکوتر هستند و مدل‌هایی مانند ویو هوندا پیش از عرضه اسکوترها طرفداران زیادی داشتند.

  • اسکرمبلر Scrambler
موتور کلاس اسکرمبلر

موتور کلاس اسکرمبلر

اسکرمبلر نوعی نسخه آپدیت شده رترو است که باک و کمک‌فنرهای جلویی بزرگ‌تر و زاویه فرمان بازتری دارد.

از دیگر نکات ظاهری این مدل، وجود فضا میان زین و لاستیک عقب است. موتور BMW R NINE T نمونه مشهور این کلاس محسوب می‌شود.

  • کافه ریسر – Cafe Racer
موتور کلاس کافه ریسر

موتور کلاس کافه ریسر

کافه ریسر موتوری کوچک و تک‌نفره با ریشه بریتانیایی است.

این نوع موتورها، نسخه جمع‌وجورتر و مردن رترو هستند. تریومف تراکستون RS 1200 و رویال انفیلد کانتیننتال GT 650 از انواع کافه ریسر به‌حساب می‌آیند. این مدل موتور نیکد هم طرفداران خاص خودش را دارد.

3. کلاس اسپرت – Sport

موتورهای اسپرت با سرعت و شتاب بالا، قدرت زیاد و طراحی جذاب فلاپ‌دار و مدرن به بازار عرضه می‌شوند. موتورهای اسپرت معمولی حجم 250 تا 600 و اسپرت‌های حرفه‌ای مانند موتورهای مسابقات موتو جی‌پی تا 1000 سی سی هم حجم دارند.

از زین کم‌ارتفاع، گردش فرمان 10 الی 15 درجه و سیستم ترمز قوی، به‌عنوان دیگر ویژگی‌های آن‌ها یاد می‌شود. هزینه تعمیر اسپرت‌ها هنگام آسیب‌دیدگی شدید، معمولاً زیاد است.

بیشتر بخوانید: انواع ترمز موتورسیکلت

در ادامه به بررسی انواع موتورهای کلاس اسپرت می‌پردازیم.

  • سوپر اسپرت Super Sport
موتورسیکلت کلاس سوپر اسپرت

موتورسیکلت کلاس سوپر اسپرت

موتورهای سوپر اسپرت مناسب تورنومنت‌های حرفه‌ای با طراحی آیرودینامیک، فریم سبک و مقاوم و سیستم تعلیق پیشرفته هستند. راندن این موتورها به تجربه و تسلط بالایی نیاز دارد و در حجم‌ 400 تا 955 با تعداد سیلندرهای مختلف تولید می‌شوند. هوندا CBR600RR نمونه خوب سوپر اسپرت است.

  • سوپر بایک Super Bike
موتور سوپر بایک

موتور سوپر بایک

وزن، سرعت و قدرت سوپر بایک از سوپر اسپرت بیشتر و سیستم ترمز آن بسیار قدرتمندتر است. حجم آن‌ها با 4 سیلندر بین 750 تا 1000 و با 2 سیلندر بین 850 تا 1200 است. کاوازاکی نینجا ZX-10R و یاماها YZF-R1 از مدل‌های سوپر بایک هستند.

  • موتو جی‌پی – MotoGP
موتورسیکلت مسابقات موتو چی‌پی

موتورسیکلت مسابقات موتو چی‌پی

موتو جی پی بهترین گزینه برای تجربه انعطاف در عین قدرت و سرعت میان انواع کلاس موتورسیکلت است.

امکان کنترل کامل در سرعت زیاد ویژگی مهم این موتور است و از ترمزهای پیشرفته، موتورهای چهارزمانه تزریق الکترونیکی سوخت و سیستم‌های تعلیق خاصی بهره می‌برد.

4. کلاس کروزر – Cruiser

به‌سراغ عضو بعدی فهرست کلاس‌های موتورسیکلت‌ می‌رویم: کروزرها.

کروزرها طراحی زیبا و شیکی دارند و سرعتی معمولی به شما ارائه می‌کنند. ویژگی بارز این موتورها، زین پایین با فرمان بالا است. هارلی دیویدسون اولین نوع این کلاس را تولید کرد. این کلاس مناسب سفرهای طولانی است و خستگی کمتری از سایر کلاس‌ها برای راکب ایجاد می‌کند.

با این حال، وزن بالای کروزرها و نسبت قدرت به وزن کمتر باعث می‌شود که شتاب‌گیری این موتورها در مقایسه با موتورسیکلت‌های اسپرت کمتر باشد. همچنین، گشتاور بالا در این موتورها به عملکرد بهتر در سرعت‌های پایین کمک می‌کند و امکان تغییر نرم‌تر دنده‌ها را فراهم می‌سازد.

در ادامه، به بررسی انواع مختلف کروزرها خواهیم پرداخت.

  • چاپر Chopper
موتور مدل چاپر کروزر

موتور مدل چاپر کروزر

چاپرها زین پهن تک‌نفره، چرخ‌های بزرگ و صدای بلندی دارند. قسمت جلویی این موتورها بلند و قسمت پایینی کوتاه‌تر و منحنی است. صاحبان این موتورها معمولاً نقش و نشان‌های زیادی روی بدنه آن می‌زنند.

  • بابر Bobber
موتور مدل بابر کروزر

موتور مدل بابر کروزر

بابر ساده و خلوت‌تر از چاپر است و فِریم ساده و بی‌تکلفی دارد. گلگیر عقب کوچک، چرخ جلو بدون گلگیر، دسته‌های کوتاه، لاستیک‌های ضخیم، قسمت جلویی کوتاه، اندازه فرمان کمتر از چاپر و فلاپ‌ها و اجزای محدود، از ویژگی‌های بارز بابرها است.

  • تورینگ Touring
موتور مسافرتی تورینگ

موتور مسافرتی تورینگ

موتور تورینگ نوعی کروزر با امکانات کلاس تورینگ و مناسب برای سفرهای طولانی است.

هدف اصلی تولید کرزورها هم سفر راحت میان ایالت‌های مختلف آمریکا بوده است. بعضی از ویژگی‌های کروزر تورینگ عبارت‌اند از: فریم بزرگ، جای بارگیری، سیستم تعلیق پیشرفته، صندلی کشیده، دسته بلند و پهن، فرمان تنظیم‌پذیر و بدنه لرزه‌گیر.

 

5. کلاس تورینگ Tuoring

موتور مناسب توریست‌ها و عاشقان سفر در میان کلاس‌های مختلف موتورسیکلت‌.

موتور قدرتمند حداقل 750 سی‌سی، زین پهن و راحت برای خستگی کمتر در جاده‌ها، باک بزرگ و جاده‌ای، شیشه جلو در بعضی مدل‌ها، داشتن محفظه‌های بار، امکاناتی مانند رادیو و تنظیم دمای صندلی و البته وزن زیاد، از مهم‌ترین ویژگی‌های تورینگ‌ها هستند. در ادامه انواع این کلاس را بررسی می‌کنیم.

  • فول دِرِس Full Dress
موتور مدل فول درس کلاس تورینگ

موتور مدل فول درس کلاس تورینگ

در میان انواع کلاس موتور، مدل فول دِرِس کامل‌ترین نوع تورینگ و مناسب سفر دو نفره محسوب می‌شود. این مدل امکانات جذابی مانند ماساژور دارد و فضای نشستن راننده و سرنشین هم کاملاً مجزا است. حجم، وزن و قدرت این موتورها بسیار بالا است و هارلی دیویدسون گلاید و هوندا گولد وینگ از نمونه‌های آن‌ها هستند.

  • ادونچر Adventure
موتور مدل ادونچر کلاس تورینگ

موتور مدل ادونچر کلاس تورینگ

بعضی مدل‌های ادونچر در ایران در دسترس بوده و گزینه مناسبی برای سفردوستان ایرانی محسوب می‌شوند. این نوع موتور در جاده خاکی هم عملکرد مناسبی دارد و درواقع دومنظوره (خاکی و آسفالت) است.

ادونچرها امکانات کمتری نسبت به فول دِرِس‌ها دارند ولی مزیت‌های انعطاف بیشتر و استفاده در جاده خاکی را به شما ارائه می‌دهد. Suzuki V-Strom نمونه قابل استفاده ادونچر در ایران است.

  • اسپرت تورینگ – Sport Touring
موتور اسپرت تورینگ مدل یاهاما FJR1300

موتور اسپرت تورینگ مدل یاهاما FJR1300

موتورهای اسپرت تورینگ، ترکیب موتور اسپرت با بعضی ویژگی‌های موتور تورینگ هستند.

این مدل سرعت بیشتر و وزن کمتری از دو مدل قبلی دارد. اسپرت تورینگ مناسب مسافرت طولانی است و فضای بار آن هم مانند ادونچر متصل به بدنه نیست اما طبیعتاً ظرفیت کمتری دارد. یاهاما FJR1300 نماینده مناسبی برای اسپرت تورینگ‌ها است.

6. کلاس آفرود – Off Road

گزینه‌های مناسب تفریح و مسابقه در مسیرهای سنگلاخ، خاکی و ناهموار. آفرودها وزن کمی نسبت به اندازه خود دارند تا چابکی و سرعت لازم را داشته باشند؛ حتی بعضی مدل‌ها چراغ و آینه هم ندارند. همان‌طور که از ظاهر آن‌ها پیدا است، ارتفاع صندلی بالا، استحکام و قدرت موتور زیادی دارند. در ادامه مدل‌های آفرود را زیر ذره‌بین می‌بریم.

  • تریل Trail
موتور کلاس آفرود

موتور کلاس آفرود هوندا

تریل‌ها استقامت و انعطاف بالا ولی وزن و قدرت کمی دارند. به علت همین وزن کم، امکانات کمتری از سایر مدل‌ها دارند و هوندا CRF250F و یاماها TTR 230 از مدل‌های آن هستند.

  • اندورو Enduro
موتور مدل اندرو کلاس آفرود

موتور مدل اندرو کلاس آفرود

اندورو از تریل سبک‌تر و کاربرد اصلی آن در مسابقات استقامتی است. سایر ویژگی‌های آن‌ها تقریباً شبیه تریل است ولی چراغ دارند (بیشتر تریل‌ها چراغ ندارند). راپیدوی اندورو، نمونه در دسترس اندوروها در ایران است.

  • موتوکراس – Motocross
موتور کاوازاکی KX 450 مدل موتوکراس

موتور کاوازاکی KX 450 مدل موتوکراس

نام این مدل از مسابقاتی به همین نام گرفته شده است. موتوکراس تایر و لاستیک‌های قدرتمندی دارد و هوندا CEF450R و کاوازاکی KX 450 ازجمله موتوکراس‌های مشهور به‌شمار می‌روند.

 

7. کلاس دوال اسپرت Dual Sport

موتور کلاس دوال اسپرت

موتور کلاس دوال اسپرت

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی متوجه شدیم، موتورهای دوال کاربرد دوگانه دارند و در مسیرهای خاکی و آسفالت استفاده می‌شوند. تفاوت مدل‌های دوال در فلاپ‌ها و حجم موتورها است و مدل‌بندی خاص دیگری ندارند. موتورهای چهار زمانه، ظرفیت باک بیشتر، ارتفاع بیشتر و بدنه باریک‌تر از آفرودها، چراغ عقب و جلو و لاستیک‌های مناسب بیشتر سطوح، از ویژگی‌های دوال اسپرت‌ها است.

نمونه سبک دوال اسپرت هوندا CRF250L و سوزوکی DR200S، نمونه متوسط سوزوکی DR650S و نمونه سنگین آن کاوازاکی KLR650 هستند.

 

8. کلاس اسکوتر – Scooter

آخرین عضو فهرست انواع کلاس موتور، موتورهایی شهری، اتومات، بدون پدال راست و با مصرف سوخت پایین هستند که آن‌ها را با نام موتور اسکوتر می‌شناسیم.

اسکوترها با دغدغه تردد راحت در شهر با آلودگی کمتر تولید شده‌اند. زین این موتورها باز می‌شود و مانند یک محفظه بار عمل می‌کند و می‌توانید از حمل کیف بی‌نیاز باشید.

حجم اسکوترها معمولاً کم است اما تا 850 سی سی هم می‌رسد. چرخ‌های آن‌ها کوچک است و بدنه فانتزی و آیرودینامیکی دارند. همچنین ترمز عقب لنتی و ترمز جلوی دیسکی، دیگر ویژگی بارز این موتورها است.

کبیر موتور از مهم‌ترین عرضه‌کنندگان موتورهای شهری و اسکوتر در بازار ایران است و مدل‌های باکیفیتی مانند Aprilia SR 160، Click UP 150 و Vespa VXL 150 را ارائه می‌کند. در ادامه مدل‌های مختلف موتور اسکوتر را بررسی می‌کنیم.

  • اسکوتر کلاسیک – Classic
موتور اسکوتر کلاسیک وسپا

موتور اسکوتر کلاسیک وسپا

نخستین مدل اسکوتر که حتماً مدل‌های وسپا را از آن دیده‌اید و موتورهای ساده و مطمئنی هستند. موتورسیکلت وسپا 150 VXL از موتور اسکوترهای شیک و کلاسیک است که توسط کبیر موتور، نماینده رسمی شرکت وسپای ایتالیا در ایران، به بازار عرضه می‌شود.

  • اسکوتر اسپرت – Sport
موتور مدل اسکوتر اسپرت

موتور مدل اسکوتر اسپرت

مدل‌های اسپرت با هدف القای هیجان بیشتر، کاهش حس روتین بودن مدل کلاسیک و طراحی‌های مدرن‌تر ارائه شدند. موتورهای Rise NVX 170 و Rise NVX 150 از نمونه‌های مشهور این مدل در ایران هستند که توسط کبیر موتور عرضه می‌شوند.

  • اسکوتر ماکسی – Maxi
موتورسیکلت ماکسی اسکوتر

موتورسیکلت ماکسی اسکوتر

موتور خاص و گران‌قیمت با ویژگی‌های خاص. ماکسی‌ها مانند تورینگ‌ها امکانات زیادی دارند. همچنین وزن و اندازه آن‌ها شایان توجه است.

  • اسکوتر الکتریکی – Electric
موتور اسکوتر الکتریکی آبی

موتور اسکوتر الکتریکی آبی

این مدل در راستای دغدغه‌های زیست‌محیطی و مسئولیت اجتماعی تولید شده و از باطری‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا نسبت به موتورهای بنزینی، صدا، خرابی، قدرت، وزن و سرعت کمتری داشته باشند.

 

سخن پایانی؛ کلاس‌های مختلف موتورسیکلت را بشناسید

موتورسیکلت در دنیای شلوغ و پرترافیک امروز ما، نقشی مهم و انکارناپذیر در تسهیل تردد ایفا می‌کند؛ اما موتور فقط برای تردد ساده و شهری نیست و جاده‌های برون شهری و حتی حرکت در مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی هم برای بسیاری از موتورسوارها جذاب است.

در این مقاله از کبیر موتور، به معرفی انواع کلاس موتور و مدل‌های مختلف آن‌ها پرداختیم و ویژگی‌های مهم هر دسته را بررسی کردیم تا به شما کمک کنیم اطلاعات کافی را برای تصمیم‌گیری و انتخاب کسب کنید.