پیش از آن‌که به معرفی انواع فرمان موتور سیکلت بپردازیم، بیایید مفهوم کلمه فرمان را بررسی کنیم؛ فرمان، حکمی که از جانب شخصی بزرگ صادر شود؛ شما حکم می‌کنید که وسیله نقلیه به چه سمتی حرکت کند! تفاوتی ندارد که وسیله نقلیه هواپیما باشد یا خودرو و موتورسیکلت. اما با توجه به نوع وسیله نقلیه، شکل این قطعه مهم نیز متفاوت می‌شود.

اگر در تصاویر یا فیلم‌ها دیده باشید، فرمان هواپیما به حالت U شکل طراحی می‌شود که به آن Yoke می‌گویند. فرمان خودرو هم به‌شکل دایره‌ای نصب و طراحی می‌شود. فرمان موتور سیکلت در فرم کلی ثابت، به حالت میله‌ای از 2 سو در دستان راکب قرار می‌گیرد اما با تغییر کلاس موتور سیکلت، نوع فرمان نیز تغییر می‌کند.

در این مطلب از مجله کبیر موتور، قصد داریم تا انواع فرمان موتورسیکلت را به شما معرفی کنیم. اگر از عاشقان موتور و موتورسواری هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

انواع فرمان موتور سیکلت

هر موتور سیکلت با توجه به نوع کاربرد، قطعات متفاوتی نیز دارد. انواع موتورسیکلت‌ در کلاس‌های شهری، آفرود، تورینگ، مسابقه‌ای و غیره، علاوه‌بر حجم سیلندر و مشخصات فنی متفاوت، فرمان‌های مختلفی نیز دارند.

موتورسواران می‌دانند که فرمان موتورها معمولا دایره حرکتی محدودی دارد و بیشتر بدن راکب است که به موتور سیکلت جهت‌دهی می‌کند اما اگر فرمان مناسب نباشد، این اتفاق ممکن است صدمات جدی به راکب وارد کند؛ بنابراین حالت کلی فرمان، موضوعی بسیار مهم محسوب می‌شود.

البته وجود انواع فرمان موتور سیکلت، دلیل دیگری نیز دارد؛ برای مثال هنگامی‌که با موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون (Harley Davidson)  در خیابان مواجه می‌شوید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند، شکل فرمان است!

به این معنی که برخی از شرکت‌ها با توجه به برند و مخاطبان‌شان، با ایجاد فرمان‌های غیرمعمول، سعی در خاص نشان دادن محصول خود هستند. در نهایت راکب نیز از این موضوع مستثنا نیست و حالت فرمان موتورسیکلت او، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین بنزین برای موتور سیکلت

انواع فرمان‌ موتور سیکلت معمول

اگر در خیابان قدمی بزنید، متوجه خواهید شد که اکثر موتورسیکلت‌ها فرمان‌های معمول و رایجی دارند که به چشم شما غریبه نمی‌آید؛ اما در این بین برخی از فرمان‌ها با این‌که معمولی به حساب می‌آیند اما باز هم نوع خاص خود را دارند. این دسته از فرمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. فرمان موتور نوع معمولی

موتورهای اقتصادی مانند CDI و طرح ویو و حتی موتوراسکوترهای شهری، که بیش از همه در خیابان به چشم می‌خورند، فرمان معمولی دارند. یک میله با قوسی از 2 طرف (فرورفتگی) در میانه آن به سمت پایین که فضایی برای نصب کیلومترشمار و سایر قطعات را فراهم می‌کند.

فرمان موتور معمولی

2. فرمان موتور نوع موتوکراس (Motocross)

این نوع از فرمان‌ها، بیشترین شباهت را به دسته قبلی یعنی فرمان‌های معمولی دارند اما با تفاوت در میزان فرورفتگی و زاویه‌ای که با بدن راکب می‌سازند. 2 طرف فرمان موتوکراس (جای دست راکب) به سمت بالا قرار می‌گیرد تا راکب در زاویه 90 درجه موتور را هدایت کند.

فرمان موتورکراس

این نوع فرمان به راکب کمک می‌کند تا هنگام پرش از ارتفاعات و انجام حرکات نمایشی، کنترل بیشتری روی موتور سیکلت خود داشته باشد.

3. فرمان موتور نوع درگ (Drag)

درگ یا مسابقه شتاب، یکی از محبوب‌ترین مسابقات است که بین 2 اتومبیل یا یک اتومبیل و یک موتور سیکلت اتفاق می‌افتد. این مسابقه برای به رخ کشیدن شتاب و سرعت بیشتر است و از همین رو، فرمان موتورهای درگ، معمولا طوری طراحی می‌شوند که زاویه بدن راکب به سمت جلو کشیده شود.

این موضوع فشار جریان باد بر موتور سیکلت را کاهش داده و باعث شتاب بیشتر آن می‌شود.

فرمان موتور درگ

4. فرمان موتور نوع کلیپ‌آن (Clip On)

موتورهای مسابقه‌ای اسپرت و نیکد، معمولا به این نوع از فرمان مجهزند. این نوع از فرمان، به‌صورت مستقیم روی کمک‌ فنر موتور سیکلت نصب شده و فرم آن به مورد قبلی یعنی فرمان درگ نیز شباهت‌هایی دارد؛ از این نظر که حالت فرمان کلیپ‌آن هم، راکب را به سمت جلو می‌کشاند تا شتاب بیشتری را ایجاد کند.

فرمان موتور کلیپ آن

انواع فرمان موتورسیکلت‌های غیرمعمول

منظور از فرمان‌های غیرمعمول، حالت‌هایی است که کمتر در موتورسیکلت‌ها دیده می‌شود. برخی از این فرمان‌ها به‌صورت سفارشی روی موتورسیکلت‌ها نصب می‌شوند و به همین دلیل، در دسته انواع فرمان موتورسیکلت غیرمعمول قرار گرفته‌اند.

در ادامه برخی از این فرمان‌ها که روی موتورهای چاپر یا کروزر استفاده می‌شوند را بررسی خواهیم کرد:

1. فرمان مدل آویز میمون (Ape Hanger)

در ابتدای این مطلب به برخی از موتورسیکلت‌ها از جمله موتورهای شرکت هارلی دیویدسون اشاره کردیم که فرمان‌های خاصی دارند. این مدل یکی از همان‌هایی است که در خیابان توجه افراد را به خود جلب می‌کند!

در این نوع فرمان موتورسیکلت، جای دست راکب بالاتر از بدن خود قرار می‌گیرد و به‌نوعی دست از فرمان آویزان است.

فرمان موتور مدل میمون آویزان

حالت قرارگیری بدن راکب نسبت به فرمان، باعث شده تا این اسم را برای این مدل از فرمان موتورسیکلت انتخاب کنند. البته در نظر داشته باشید که استفاده از این فرمان، تسلط شما را بر موتورسیکلت کاهش می‌دهد و بیشتر جنبه تزئینی دارد.

2. فرمان موتور مدل کلاب‌من (Clubman)

این نوع از فرمان با فرورفتگی به سمت پایین، باعث می‌شود تا راکب برای کنترل بیشتر به سمت جلو خم شده و همین موضوع شتاب موتور را افزایش می‌دهد.

این نوع از فرمان موتورسیکلت در موتورهای مسابقه‌ای کلاسیک و اسپرت دیده می‌شود و فرمانی رایج برای استفاده در مسابقات به شمار می‌رود.

فرمان موتور مدل کلاب من

3. فرمان موتور مدل Z-Bar

همان‌طور که از نام این فرمان پیداست، حالتی شبیه به Z انگلیسی در قسمت جای‌دست راکب دارد. این نوع از فرمان موتورسیکلت معمولا در موتورهای چاپر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرمان موتور مدل فریسکو (Frisco) و کیستون (Keystone) نیز با اندک تفاوت‌هایی، شبیه به مدل Z-Bar طراحی می‌شوند. هر 3 مدل در تصاویر زیر نشان داده شده‌اند.

4. فرمان موتور مدل H-Bar

حالت H شکل این نوع از فرمان‌ها، باعث شده تا آن را به فرمان موتورسیکلت مدل H-Bar بشناسند. این نوع فرمان موتورسیکلت باعث می‌شود تا ارگونومی بدن راکب مانند یک پیانیست روی موتور قرار بگیرد؛ صاف و مسلط!

به همین دلیل نیز، این نوع از فرمان بیشتر روی موتورهایی با بدنه باریک و کشیده قرار می‌گیرد تا هنگام تغییر جهت، راننده تسلط کافی روی موتور داشته باشد.

پایان؛ انواع فرمان موتور سیکلت برای انواع کاربردها

اگر فردی که فقط رانندگی با خودرو را تجربه کرده، سوار موتورسیکلت شود، احتمالا هنگام تغییر مسیر با مشکل مواجه خواهد شد؛ چراکه تنها جهت دادن به فرمان موتور سیکلت کافی نیست و باید به نسبت دامنه حرکتی فرمان، بدن را نیز حرکت داد.

همین موضوع باعث می‌شود تا موتورسیکلت‌ها در کلاس‌های متفاوت، فرمان مختص به خود را داشته باشند. این مطلب به معرفی انواع فرمان موتور سیکلت اختصاص داشت و در آن فرمان‌های معمول و غیرمعمول را به‌صورت جداگانه به همراه ویژگی‌هایشان بررسی کردیم.